РЕКЛАМА


Летенето. По-достъпно, по-безопасно, по-чисто и евтино, въобще – непрестанно преоткривано. Ето я и последната разработка от Великобритания. Нейните автори са сигурни, че техният Хувърбайк открива нов път към преодоляване на гравитацията. Донякъде дизайнът му наподобява издигането с хеликоптер, но... само донякъде.

Крис Малой, директорът на конструкторското бюро, разказва, че предишният му опит като пилот на хеликоптер го е довел до идеята за създаването на хувърбайка.

"Аз съм си такъв - винаги се стремя да променям нещата и да ги подобрявам. Когато получих разрешителното си за управление на хеликоптер, осъзнах, че хеликоптерът се нуждае от много подобрения, свързани със сигурността и надеждността. Те са много сложни машини. Моята цел беше да намеря начин да преодолея сложните подробности и да увелича сигурността. Така се появи и хувърбайкът", коментира Малой.

За да изпробва теорията си, роденият в Нова Зеландия Малой най-напред сглобил хувърбайк с две перки в гаража си в предградията на Сидни, Австралия. Проектът стартирал като хоби, но скоро привлякъл интереса на други инженери, компании и дори правителства.

Повечето части на оригиналния хувърбайк са изработени ръчно от въглеродни влакна, кевлар и алуминий. През следващите години технологията се развива и Малой разработва нов дизайн за хувърбайка с четири перки.

"Причината да премина от две на четири перки и да променя дизайна на хувърбайка беше, че технологията достигна нов етап, при който контролът върху машината с използване на четири отделни задвижващи мотора стана много по-евтина и ефикасна спрямо времето, когато стартирах проекта. Ограниченията, налагани от двете перки, са очевидни спрямо сегашните четири, с подобрената технология за контрол, евтините мотори и детайлите, използвани при създаването на съвременния хувърбайк", обясни Крис Малой.

Летящото доказателство е модел в мащаб една-трета от реалните размери на машината. Той е много по-сигурен и маневрен от дроновете, които вече се произвеждат масово. Целта на модела е да привлече внимание и средства за разработване на крайния вариант – истински, надежден, тих, управляван от водач или още по-добре – да превозва хора от едно място на друго по предварително зададен маршрут, следвайки автоматични команди.

Малой черпел вдъхновение за хувърбайка от реалния живот в Австралия. Там земеделците често използвали хеликоптери, за да съберат стадата от едър добитък, разпръснати на обширни територии. Само че употребата на хеликоптери при тази дейност е свързана с редица проблеми, които тихият летателен апарат може да реши.

"Предимствата на хувърбайка пред хеликоптера са, че той може да лети безопасно между дърветата. Роторът е направен така, че да предпазва перката от удар в дърво или друго препятствие на земята или във въздуха. Хеликоптерът е сложен, а хувърбайкът е с опростена конструкция и съответно е по-сигурен. Той може да лети в зони, където полетът на хеликоптера ще бъде затруднен", заяви авторът на проекта.

Екипът, който разработва новия хувърбайк, твърди, че ниската цена и практичните му размери позволяват той да бъде използван не само от фермери, но и в операции по издирване и осигуряване на спешна помощ, или доставки в трудно достъпни райони.

Малките, дистанционно управлявани дронове навлизат все повече във всекидневния живот. Плановете за масовото им използване предизвикват известни спорове. Малой твърдо вярва, че един ден дроновете ще играят важната роля, която им се полага.

"Мисля, че тези технологии ще направят пробив, след като станат по-сигурни и икономически изгодни. Ползата от тях ще предизвика по-голямо доверие и ще разсее обществените тревоги", обясни Крис Малой.

Първият прототип в реални размери, направен от карбоново покритие и алуминий, ще бъде управляван дистанционно, тъй като разрешителното за летателно средство с автономно управление се издава по-трудно и бавно. Максималната височина, до която ще може да се издига новият летателен апарат, е 2 743 метра.

Автор: Милен Атанасов

"Зелена светлина на фокус" - 9 септември 2014: Електрическият летателен апарат "Хувърбайк"
"Зелена светлина" - 09.09.2014

РЕКЛАМА