РЕКЛАМА


Леонардо да Винчи. Летището край Рим. Най-натовареното в Италия и шесто по същия показател в Европа. Геният, чието име носи аерогарата, със сигурност не би харесал факта, че самолетите изгарят огромни количества гориво и бълват въглеродни емисии във въздуха. Още по-малко би му харесало, че летища като това край Рим, консумират енергия колкото един малък град.

"Само закритите площи на летището обхващат 300 хиляди квадратни метра. Използваме близо 100 хиляди осветителни тела, а помещенията с огромен обем изискват много енергия за затопляне и охлаждане", казва Стефано Донарума, директор по поддръжката.

В цифри нещата отново сочат към огромни количества ток и вредни емисии. Летището работи от началото на 60-те години на миналия век, обслужва по 40 милиона пътници годишно и поглъща енергия колкото град с 50 хиляди домакинства. Вентилационната система консумира най-много ток. Близо 50 процента от цялата енергия. Внесат ли се подобрения в нея, общата консумация ще спадне значително, смятат енергийните експерти.

Тази зона от летището остава скрита за погледите на пътниците. Но благодарение на нея те дишат свеж въздух, затоплен или охладен до подходяща температура в зависимост от сезона. Километри тръби, които създават оптимална атмосфера, но при този процес харчат неприлично много енергия. А енергоспестяващото решение вече е разположено по цялата система. То е във вид на сензори, които подават сигнал за работата на всеки сектор към централната база данни.

"Веднага можем да забележим всяка неизправност. Сензорите ни предупреждават, когато температурата не е в нормите, когато някой от компонентите за контрол на въздуха или някоя помпа не работи. Системата изпраща съобщение до инженера по поддръжката, който получава точна информация за проблема. В резултат екипът може да отстрани повредата максимално бързо и ефикасно", обяснява Майк Броган, технически инженер.

Претоварване или работа в режим „топло" и „студено" в един и същи сектор от тръбите вече няма да бъдат допускани, смятат създателите на системата от сензори. Тяхната цел е да намалят енергийните загуби с 20 процента. И това е само началото. „Умните" приложения тепърва ще търсят други пропуски и несъответствия с цел да превърнат европейските летища в модел на модерни къщи с интелигентно управление, съвременен комфорт и ниско потребление на енергия. Приложенията на сензорите могат да бъдат много разнообразни. Интересно е какви ли данни за загуби и какви съвети за подобрения биха дали умните и безпристрастни уреди, приложени към системата за пренос на топлинна енергия у нас?

Автори: Милен Атанасов и Биляна Бонева

Зелена светлина - 30 януари 2014: Система от сензори намалява енергопотреблението
"Зелена светлина" - 30.01.2014

РЕКЛАМА