Преди въвеждането на тол системата - транспортният бранш и Световната банка

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Как се стигна до тях в студиото на Сутрешния блок на БНТ1 обясни Хатем Чахбани - ръководител на проекта на Световната банка за въвеждането на тол системата в България.

"Електронната тол такса за разстояние ще се прилага върху всички автомобили с тегло над 3,5 тона. За леките автомобили, които са под 3,5 тона, няма да има промяна и ще плащат електронна винетка както е сега", обясни той.

Експертът на Световната банка отбеляза, че от края на януари камионите над 3,5 тона могат да купуват единствено месечни винетки и това е част от подготовката за въвеждането на тол системата на 15 август.

Според него проучване на Световната банка сочи, че максималното поскъпване на автобусните билети по най-дългите дистанции като София-Варна ще е 1,30 лева. Той обаче подчерта, че става дума за предварителна информация, тъй като тепърва правителството ще определя размера на таксите.

"Тази тол система ще бъде абсолютно непосилна за българските превозвачи", заяви в ефира на Сутрешния блок на БНТ1 Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта.

По думите ѝ основният проблем е, че автобусните превозвачи имат вече сключени договори с общините, като цените са фиксирани и няма възможност те да бъдат увеличени. Конфедерацията на автобусните превозвачи също имат изчисления и те сочат, че месечната винетка за тях ще поскъпне от 100 на 1 200 лева, допълни тя.

"Важният въпрос за нас е защо в България трябва да се приложи тази система, а не останем на електронна винетка както е в много европейски страни", запита Милтенова.

Покупателната способност на българите е много по-ниска от тази на гражданите в другите европейски страни, затова цената трябва да е поносима, призова тя.

Какво още коментираха експертът от Световната банка и представителят на транспортния бранш вижте във видеото.