ЕП въведе стандарти за двойния стандарт на храните и за по-сигурни коли

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

С решението на Европарламента се прави огромна крачка напред срещу двойния стандарт при храните, след като до преди няколко години Еврокомисията дори не признаваше съществуването на такива разлики при стоките в различни държави. Текстовете обаче оставят много вратички на производители и търговци да избегнат санкциите при Сблъсъкът на интереси между Изтока и Запада пролича и по време на дебата в Европарламента. Гласуваните текстове налагат огромни санкции на фирмите при двойни стандарти - до 4% от годишния оборот.

Емил Радев - ГЕРБ: Надяваме се, че тази крачка напред ще доведе до по-добро качество на храните в България.

Текстовете обаче все пак допускат изключения.

Емил Радев - ГЕРБ: За да има наказание, трябва да има значителна разлика в качествените съставки и характеристики при храните. Никъде няма определение какво значи значително, което значи, че оттук нататък редица стоки с двоен стандарт ще могат да се промъкват.

Над 100 евродепутати настояваха всяка разлика в качеството на едни и същи продукти да се смята за нарушение, но текстът не беше допуснат за гласуване в залата.

Момчил Неков - БСП: Призовавам компетентните органи в България да въведат самата директива и да определят кой ще бъде националният орган - да кажем Комисията за защита на потребителите да следи дали се нарушават тези правила или не.

Еврокомисарят Вера Юрова посочи, че искат частният сектор да поеме своята отговорност.

Вера Юрова - еврокомисар по правосъдието и правата на потребителите: Да е ясно, че не могат да предлагат стоки с една и съща опаковка, но различно качество. И това е голяма крачка напред. Радвам се, че заради натиска от наша страна има коригиране на рецептите, за да се отговори на стандартите на единния европейски пазар.

В последната сесия, Европарламентът одобри и правила за животоспасяващи технологии за автомобилите. След май 2022 г., в новите коли ще бъдат инсталирани устройства, които ще помогнат за намаляване на смъртните случаи по пътищата на Евросъюза с до 20% - системи за регулиране на скоростта, аварийно спиране, блокиращи устройства при употреба на алкохол.

Според данни на Еврокомисията, миналата година около 25 000 са загиналите при катастрофи в Евросъюза, а 135 000 са били сериозно ранени. България е сред страните с най-много жертви на милион души население.

Евродепутатите регламентират и правила за премахване на терористично съдържание онлайн. Компаниите ще разполагат с час да го свалят от мрежата, след получаване на нареждане.

Сигурността по външните граници и борбата с нелегалната миграция остава приоритет на Евросъюза. Европейската агенция за гранична и брегова охрана ще има до 10 000 оперативни служители до 2027 г.